Ga naar de inhoud

Dit is waarom je freebie te waardevol is, of net niet waardevol genoeg

Ik had het eerder al over hoe je weet dat een freebie waardevol is. Aan de andere kant zijn er ook ondernemers die net bang zijn om té veel waarde weg te geven.

Over het algemeen, geloof ik niet echt in té veel waarde geven. Aan de andere kant, moet er natuurlijk wel een verschil zijn tussen gratis en betalend.

Dat kan soms al zitten in de duurtijd bv. 1 1-1 sessie gratis, is misschien niet zo verschillend dan een betalende, maar je gaat normaal gezien op langere termijn geen gratis sessies aan dezelfde persoon blijven geven.

Ik verkoop bv. ook masterclasses, maar ik heb ook gratis masterclasses. Als ik 1 gratis masterclass zou hebben, zou dat er denk ik niet voor zorgen dat niemand inschrijft voor de betalende, maar ik heb meerdere gratis masterclasses. Daarom moet er voor mij dan wel een verschil zijn tussen degene die ik gratis geef, en de betalende.

Ik heb bv. ook eens een boek van een schrijfster gelezen en haar allereerste boek was gratis. Het maakte niet uit welke je als eerste las. Ik had dit boek misschien niet gekozen als het betalend was, maar omdat het gratis was, heb ik het dus wél gekozen en gelezen. Ik vond het zó goed, dat ik uiteindelijk ook nog minstens 3 andere van haar boeken gekocht heb.

Over het algemeen geldt dus de regel: zorg dat mensen een reden hebben om over te gaan naar je betalend aanbod, of dat nu schaarste is of écht een verschil tussen gratis en betalend.

Aan de andere kant, moet je freebie dus ook wel waardevol genoeg zijn, of mensen gaan niet overgaan naar je betalend aanbod. Je wil dat ze er toch al een klein resultaat hebben kunnen uithalen, al is het een bepaalde mindset shift of iets nieuws dat ze leren.

Zolang je freebie dus niet schaars is en er is geen verschil tussen gratis en betalend, zullen de klanten niet komen.

Dat gebeurt ook niet als je freebie helemaal niet waardevol is natuurlijk, want mensen gaan waarschijnlijk geen betalend aanbod joinen als ze inschrijven voor een freebie waar ze niets aan hadden. Voor hen is dat een soort preview van je aanbod, waardoor ze er dus waarschijnlijk vanuit gaan dat je aanbod dan ook wel niet waardevol zal zijn.

Als je hierin een goed evenwicht vindt, gaan de nieuwe klanten zeker en vast komen 🥳

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *