Ga naar de inhoud

Je trekt de verkeerde klanten aan via je freebie door de verkeerde mensen aan te spreken in je communicatie en omdat je freebie niet is afgestemd op je aanbod

Je trekt de verkeerde klanten aan via je freebie door de verkeerde mensen aan te spreken in je communicatie en omdat je freebie niet is afgestemd op je aanbod.

Ik merk dat ondernemers soms denken dat een freebie niet werkt voor hun omdat dit de verkeerde mensen aantrekt bv. klanten die afhaken of mensen die niet bereid zijn om te investeren, maar eigenlijk zou het wél kunnen werken voor hen. Het enige wat je moet doen, is je communicatie rond je freebie (en eigenlijk ook je aanbod) verbeteren en zorgen dat je freebie goed afgestemd is op je aanbod en de doelgroep voor je aanbod.

In je communicatie mag je eigenlijk bijna letterlijk zeggen (al kan het ook op andere manieren) voor wie de freebie bedoelt is. Je kan ook met de freebie een iets bredere doelgroep aanspreken en dan als je het over je betalend aanbod hebt, specifieker zijn zodat de niet ideale klanten ‘afvallen’. Ik zou eerder bij je freebie al zo veel mogelijk de juiste mensen proberen aantrekken.

Iets wat ook nog kan werken, is zo veel mogelijk de waarde van de freebie benadrukken en hem niet enkel ‘verkopen’ met als grootste voordeel dat hij gratis is (al kan je dat natuurlijk wel best vermelden om meer mensen te laten inschrijven).

Als je letterlijk wil tonen wie je doelgroep is bv. als je mensen wil die bereid zijn om te investeren en/of committed zijn, dan zou je kunnen zeggen dat je freebie is voor mensen die:

  • Begrijpen dat investeren in hun bedrijf belangrijk is
  • Committed zijn, ook wanneer het wat minder goed gaat

Je kan het ook subtieler maken en praten over wat ze voor hun bedrijf over hebben, wat committed zijn betekent voor jou… op een indirectere manier, of bv. praten over de karakteristieken van je huidige klanten waar je graag mee samenwerkt.

Als je over je betalend aanbod praat, is het opnieuw belangrijk om duidelijk te tonen voor wie het aanbod bedoeld is.

Zorg ook dat je freebie goed is afgestemd op het aanbod bv. een gratis e-book is misschien niet de beste freebie als je een 1-1 pakket wil aanbieden, want dit trekt waarschijnlijk een ander soort persoon aan. Dit zijn 2 heel verschillende dingen.

Zolang je niet duidelijk maakt voor wie je al dan niet betalend aanbod precies is en zorgt dat de freebie goed aansluit bij je betalend aanbod, zal je waarschijnlijk klanten blijven aantrekken waar je niet graag mee samenwerkt.

Let’s change that zodat je kan werken met meer klanten, waarmee je je ook zou amuseren als je er bv. samen mee op restaurant zou gaan ✌️

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *